E-sport #1: Historia e-sportu cz.1 - lata 1990 - 2000. - GameSPit

Nov
12

E-sport #1: Historia e-sportu cz.1 – lata 1990 – 2000.

Historia ludzkości od zarania dziejów związana jest z rywalizacją. Nawet gdy minęły czasy walki o pożywienie czy schronienie, ludzie mając we krwi współzawodnictwo wymyślali różne okazje do konkurowania między sobą. Bycie “najlepszym” to niezawodny magnes niezależnie od kategorii – czy chodzi o olimpiady, turnieje rycerskie czy konkursy gotowania kół gospodyń wiejskich. Gry komputerowe pod tym względem nie różnią się od innych rzeczy. Znalezienie się na szczycie drabinki “highscores” dawało wielu satysfakcję, a porównywanie wyników punktowych z kolegami wywoływało u nie jednej osoby wybuch rumieńców na twarzy. Porównywanie wynikó punktowych nie każdemu jedak wystarczało – z pomocą przyszli sami twórcy gier, umożliwiając wspólną rozgrywkę. I właśnie o histora e-sportu będzie tematem artykułu, który napisał Mazi. Zapraszamy do lektury!

Na początek mała definicja – czym jest E-Sport? W skrócie można powiedzieć, że sport elektroniczny jest dziedziną sportu, nie olimpijskiego, w którym to zawodnicy rywalizują między sobą w grach komputerowych.

Historia e-sportu rozpoczyna się się w roku 1997, w któym zostaje rozegrany pierwszy zawodowy turniej – Red Annihilation. W trakcie tego turnieju dwa tysiące graczy rywalizowało w grę Quake, a nagrodą główną było Ferrari 328 GTS twórcy gry – Johna Carmacka! Po fazie eleminacyjnej zostało wyłonionych 16 najlepszych graczy, którzy zostali zaproszeni na wielki finał podczas targów E3. Zwycięzcą został Dennis “Thresh” Fong. Poniżej możecie zobaczyć finałowy mecz.

Kilka tygodni po finale w Atlancie powstaje pierwsza zawodowa liga e-spotowa CPL (The Cyberathlete Professional League). Już rok po założeniu CPL organizowało turnieje, w których główną nagrodą było – bagatela – 15.000 $! Na początku istnienia CPL skupiło się na na fpsach, grach arcade i sportowych. Wszystkie te gry opierały się na nadludzkim refleksie i w krótkim czasie ukształtował się tam trzon pro graczy, którzy zdominowali arenę turniejów e-sportowych.

Wszystko to miało się zmienić pod koniec lat 90?, w raz z premiera pierwszego Starcrafta, który jako pierwszy RTS oferował niezliczoną ilość taktyk, zbalansowane strony oraz dynamikę i widowiskowość. Mimo wielkiego sukcesu pierwszego Starcrafta nikt wtedy się chyba nie spodziewał, że zdominuje on scenę rtsowego e-sportu na następne 10 lat.

W 2000 roku powstaje ESL czyli Electronic Sports League – największa (na ten moment) liga zrzeszająca najlepszych graczy z całego świata rywalizujących między sobą za pośrednictwem internetu i w ramach cyklicznie organizowanych imprez w blisko 30 krajach całego świata. Jedna z imprez miałą miejsce w Polsce (a dokładniej w Katowickim Spodku).

Choć powstanie Ligi ESL było wielkim wydarzeniem dla e-sportu (dziś jest to najbardziej prestiżowa liga) to mówiąc o roku 2000 wstydem było by nie wspomniec o WCG czyli World Cyber Games – czyli nic innym jak mistrzostwach świata w grach komputerowych. Pierwszy finał został rozegrany w Yong-in (Korea południowa) przy współpracy z firmą Samsung. W pierwszych historycznych finałach wzięło udział 174 graczy – rok później na finał w Seulu zakwalifikowało się i wzięło udział 430 graczy. Z roku na rok WCG zyskiwało na popularności nie tylko wśród graczy, ale i w mediach, co z kolei zaowocowało nowymi sponsorami dla lig i samych graczy. W 2008 roku rozgrywki WCG osiągnęły apogeum – na finał w Kolonii (Niemcy) przyjechało ok. 800 reprezentantów z całego świata.

Można powiedzieć, że historia e-sportu takie miała początki (w telegraficznym skrócie). O dalszej historii wciąż rozwijającej się dyscypliny i polskich akcentach w światowym e-sporcie przeczytacie w części II już za tydzień. CHEERS!

Mazi

About Losiek

Łoś jaki jest każdy widzi. Lubi kebaby.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

SZUKAJ

ARCHIWUM