Ciekawostki ze świata gier #02: Wielkie bitwy w Eve Online - cz.2: Bitwa o 6VDT-H - GameSPit

Nov
14

Ciekawostki ze świata gier #02: Wielkie bitwy w Eve Online – cz.2: Bitwa o 6VDT-H

W poprzednim artykule “Wielkie bitwy w Eve Online” mieliście okazję zapoznać się z historią bitwy o Asakai. Dzisiaj opowiemy wam o bitwie, która aktualnie dzierży tytuł największej bitwy w historii gier komputerowych (pod względem ilości osób). Zapraszam do lektury.

Starcie miało miejsce w lipcu 2013 roku, naprzeciw siebie stanęły dwa sojusze – CFC (w tym ekipa Goonswarm), które dostało lanie w poprzedniej bitwie oraz TEST Alliance (który też brał udział w tej bitwie, tyle że po stronie HobeyBadgers Coalition). Całej sprawie smaczku dodaje fakt, iż na TEST urósł do rangi silnego sojuszu działając na początku swojego istnienia pod skrzydłami GoonSwarmu (stanowiącego podstawę CFC).

Teatrem działań wojennych był region Fountain – bogatym zakątku kosmosu będącym do tej pory domeną TEST Alliance. CFC właśnie tam skierowało swoją uwagę w poszukiwaniu surowców. Konfrontacja była nieunikniona – a rozstrzygająca bitwa o 6VDT-H (bo tak dokładnie nazywa się system w którym się odbyłą) dzierży obecnie tytuł największego starcia w historii gier komputerowych.

Jak do tego doszło?

Kilka dni przed samym starciem piloci Goonswarm (stanowiący podstawę CFC) uszkodzili stację TEST w tym systemie wprowadzając ją w “reinforced mode”. Jest to tryb, kiedy stacja jest niezniszczalna, dająca możliwość obrońcom stworzenia obrony (i przy okazji wykluczająca sytuację zajęcią stacji wykorzystując np. nieobecność graczy obrońców z powodu różnic w strefach czasowych). Zaatakowanie stacji nie było jedynym działaniem CFC, piloci tej koalicji dokłądnie przygotwali pole bitwy, niszcząć przy okazji wszelkie punkty w systemie mogące służyć obrońcom za miejsca napraw czy bezpieczne zaplecze. Wobec takiego przygotwania nikt nie spodziewał się, że TEST podejmie rękawicę. Biorąc pod uwagę te okoliczności wszyscy byli zaskoczeni, kiedy TEST ustawiło wyłączenie “reinforced mode” w godzinach popołudniowych czasu amerykańskiego kiedy większość pilotów Goonswarm było online (wszyscy spodziewali się prób wzmocnienia stacji o dziwnych porach np. w środku nocy czy bladym świtem). Takie postawienie sprawy było znakiem, że TEST podjął rękawicę.

6VDT-H Widok na stacje

CFC ustawiło swoje siły (w sile ponad 2.200 pilotów) wokół stacji na ponad dwie godziny przed planowanym wyłączeniem trybu reinforce, więc kiedy na polu walki pojawił się TEST wraz z sojuszniczym N3 i Tribal Band, walką rozpoczęła się praktycznie od razu. I właśnie do następnych 4 godziny należy rekord wielkości bitwy w historii gier komputerowych. Jak wyglądało samo ustawienie sił i pierwsze miuty starcia możecie zobaczyć na filmiku delonewolfa, który nakręcił mały, ale bardzo fajny footage:

Szczegółów samego starcia nie będę opisywał – dziesiątki relacji z niego znajdziecie w Internecie (polecam opis bitwy z punktu widzenia Mittaniego, przywódcy Goonsów). W telegraficznym skrócie – CFC stopniowo powiększało swoją przewagę, by w kulminacyjnym momencie sprowadzić na pole walki swoje największe statki (supercarriery i tytany). W momencie pojawienia się tego “młota” N3 opuściło system, a TEST i Tribal Band dokonał samobójczej szarży na siły CFC. Szarża była ostatnim podrygiem – dosyć bezsensownym, gdyż za cenę wielu statków TEST CFC straciło zaledwie jednego Dreadnoughta.

Widok na walczące statki - 6VDT-H

Podsumowanie

Bitwa zakończyła się totalną porażką TESTów i ich sojuszników – TEST zostało zmuszone do wycowania się w rejon Delve, a CFC objęło panowanie nad regionem Fountain.

Łączna liczba zniszczonych statków to 2591 (w tym 621 kapsuł) o wartości łącznej, bagatela, 20.000$!. Jak można wyczytać na dev blogu, najbardziej niebezpiecznymi statkami okazały sie stealth bombery, do których należały 783 zestrzelenia, drugie w kolejce były battleshipy – 566 zestrzeleń.

Dokładne dane na temat statystyk starcia znajdziecie na oficjalnym DEV blogu CCP.

Jeśli chcecie poczytać więcej o historii samego konfliktu zapraszam do lektury anglojęzycznego cyklu artykułów na Gamesradar poświęconych Wojnom o Fountain.

Ciekawostki:

W bitwie brał udział “sprawca” poprzedniego starcia Da Big Red Boat (tym razem nie pilotował Tytana – dowodził skrzydłem Stealth Bomberów).

Dylatacja czasu

Pewnie zastanawiacie się jak to możliwe, że taka ilośc graczy może znaleść się w jednym miejscu i brać udział w jednej bitwie. CCP stosuje coś takiego jak dylatacja czasu (time dilatation), jest to systerm pozwalający spowolnić działanie gry w danym rejonie, co pozwoli serwerom na przeliczenie ogromnej ilości danych. Wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym, tyle że o wiele wolniej (w przypadku bitwy o 6VDT-H akcja zwalniała nawet o 90%). Niestety, nawet mimo takich działań nie udaje się uniknąć błędów – wielu graczy narzeka na lagi, a nawet crashe klienta Eve w trakcie takich bitew.

To tyle, mam nadzieję, że udało mi się odrobinę przybliżyć wam obie bitwy. Jeśli ktoś nie czytał poprzedniej części artykułu to zapraszam do lektury. Jak to bywa w życiu, każdy rekord prędzej czy później zostanie pobity. Czy w tym MMO czy w innym, tego nie wiem, ale jestem pewien, że wielkie bitwy w Eve Online jeszcze zobaczymy :)

Jeśli macie jakieś pytania lub uwagi piszcie!

Łoś

About Losiek

Łoś jaki jest każdy widzi. Lubi kebaby.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

SZUKAJ

ARCHIWUM